Kompetencemål:
Den studerende kan skabe rammer for, lede
og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med
fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet
som læringsmiljø.
Naturvidenskabsfestival
- praksisafprøvning 1. forløb
gruppe:
Gitte,
Johanna og Malene.
SMITTE Model: Sammenhæng - Mål - Inklusion - Tiltag - Tegn - Evaluering og Dokumentation
Emne: Optænding af bål.
|
Johanna, Gitte, Malene
|
Smitte:
Sammenhæng/læreplanstema
Hvad er baggrunden, forudsætninger osv
|
Udgangspunkt for opgaven er at lave
forskellige bålaktiviteter med en gruppe skolebørn ( 8 - 9 år) i naturen for
at lære om forbrændingsprocessen og optænding af bål i et læringsperspektiv.
|
Mål:
Hvad er begrundelsen for at der arbejdes
med aktiviteten? Hvad skal børnene opleve og lære og hvorfor? Målet skal være
realistisk, konkret og vurder bart
|
Målet for aktiviteterne er at udbygge
elevernes indsigt og kendskab i naturen og udvikler deres naturfaglig
kompetencer. Aktiviteten skal medvirke til, at eleverne udvikler forståelse
for samspillet mellem mennesker og natur, samt ansvarlighed over for miljøet.
|
Inklusion:
Hvordan sikre vi at det enkelte barn
inkluderes og accepteres.
|
Er der en der har brug for en pause
eller være med på en kigger, så anerkendes dette.
Pædagogen er obs. på om vedkommende har
brug for en hjælpende hånd.
|
Tiltag:
Hvad skal børnene og personalet konkret
gøre?
|
For at nå målet om at børnene skal
udvikle deres kompetencer og kendskab til natur, skal pædagogen forberede sig
godt til opgaven. Opgaven skal være tydelig for eleverne og der skal være tid
til fordybelse og refleksion. Pædagogen skal være opmærksom på gruppens
sammensætning og størrelse, for at alle eleverne får muligheden for at
deltage på lige vilkår.
|
Tegn:
|
|
Evaluering
|
Pædagogen vil evaluere undervejs i
processen for at vurdere egen og børnenes arbejdsindsats, evaluering
undervejs er også for at lave status om der skal justeres i aktiviteten i
forhold til børnenes opmærksomhed. Børnene iagttages og observeres løbende. Som
afslutning på aktiviteten vil der blive evalueret sammen med børnene. Evaluering pædagogerne imellem over
skype
|
Dokumentation
|
Der dokumenteres med billeder.
|
Fordampning af saltvand i en gryde over
bål.
SMITTE Model: Sammenhæng - Mål - Inklusion - Tiltag - Tegn - Evaluering og Dokumentation
Emne: Fordampning af saltvand over bål.
|
Johanna, Malene og Gitte
|
Smitte:
Sammenhæng/lærerplanstema
Hvad
er baggrunden, forudsætninger osv.
|
Ift. læreplanstema omkring natur og
naturfænomener, hvor man her får kendskab til vandets fordampning og kan
omsætte det til naturen hvor vandet fordamper og på et tidspunkt bliver til
regn. Saltet i vandet der bliver tilbage i gryden, vil ligeledes fortælle
noget naturvidenskabeligt ift. hvordan saltet bliver tilbage i gryden når
vandet fordamper.
|
Mål:
Hvad
er begrundelsen for at der arbejdes med aktiviteten? Hvad skal børnene opleve
og lære og hvorfor? Målet skal være realistisk, konkret og vurderbart.
|
At den enkelte får kendskab til
fordampningsprocessen når der koges saltvand og det bliver visuelt for
børnene når vandet koger og salten bliver tilbage i bunden af gryden.
|
Inklusion:
Hvordan
sikre vi at det enkelte barn inkluderes og accepteres.
|
Er der en der har brug for en pause
eller være med på en kigger, så anerkendes dette. Pædagogen er obs. på om
vedkommende har brug for en hjælpende hånd.
|
Tiltag:
Hvad
skal børnene og personalet konkret gøre?
|
Der
skal afsættes tid til aktiviteten.
Pædagogerne
skal være forberedte.
Alle ting skal være klar.
|
Tegn:
|
Den enkelte fortæller om vand der
fordamper og salt der bliver tilbage på bunden af gryden.
|
Evaluering:
|
Evaluering
med børnene lige efter aktiviteten. Hvad var godt? Hvad gjorde indtryk på det
enkelte barn?
Evaluering pædagogerne imellem over
skype.
|
Dokumentation:
|
Billeder
med tekst under til at hænge op.
Så børn og voksne kan snakke og fortælle
om vand der fordamper.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar