2. AKTIVITET PÅ/FRA MIN BIOTOP
JEG HAR I DAG DEN 30 MARTS VÆRET HENNE PÅ MIN BIOTOP. JEG FANDT 8 TING SOM JEG VIL TAGE MED PÅ ARBEJDE. TINGENE SKAL BRUGES TIL KIMS LEG. JEG VIL TIL VORES SAMLING LIGGE TINGENE PÅ EN BAKKE OG JEG VIL FORTÆLLE HVAD TINGENE HEDDER OG SÅ PUTTE EN KLUD HEN OVER DEM. DEREFTER VIL JEG FJERNE EN AF TINGENE OG SÅ LADE BØRNENE FORTÆLLE HVAD DE TRO JEG HAR FJERNET. JEG HAR FUNDET 3 STEN, EN STOR, EN MELLEM OG EN LILLE. DET HAR JEG GJORT FOR SAMTIDIG AT LÆRER BØRNENE BEGREBERNE. STOR, MELLEM OG LILLE.
JEG ARBEJDER PÅ EN STUE HVOR VI HAR 5 MINORITETS-DANSKE BØRN. DE 3 AF DEM ER SYRISKE BØRN SOM KUN HAR VÆRET I DANMARK I 6 MÅNEDER. DE HAR ET BEGYNDENDE DANSK SPROG OG JEG HÅBER MIN AKTIVITET KAN VÆRE MED TIL AT FÅ SAT ORD PÅ NOGLE TING FRA NATUREN. SAMTIDIG ER DET EN LEG MAN SAGTES KAN LEGE UDE PÅ LEGEPLADSEN. DESUDEN ER KIMS LEG EN LEG SOM STYRKER BØRNENES SOCIALE KOMPETENCE VED AT VÆRE EN DEL AF FÆLLESSKABET OG DET AT VENTE PÅ TUR.
GLÆDER MIG TIL AT AFPRØVE MIN AKTIVITET.
I DAG TORSDAG DEN 31 MARTS DA VI HAVDE SAMLING SKULLE VI SÅ LEGE KIMS LEGEN. JEG STARTEDE MED AT VISE BØRNENE DE TING JEG HAVDE FUNDET I NATUREN. JEG FORTALTE AT JEG HAVDE ET STED (BIOTOP) SOM JEG BESØGTE
TIT. VI SNAKKEDE OM DE FORSKELLIGE TING JEG HAVDE FUNDET. EN GREN, EN GRANKOGLE, ET BLAD. EN BLOMST, BARK FRA ET TRÆ. EN STOR STEN,EN MELLEM STEN OG EN LILLE STEN. JEG LAGDE TINGENE PÅ EN BAKKE OG LAGDE ET VISKESTYKKE HEN OVER. JEG FJERNEDE SÅ EN TING OG BAD ET BARN FORTÆLLE HVAD DER MANGLEDE. DET VAR LIDT SVÆRT FOR NOGLE AF BØRNENE MEN SÅ LAGDE JEG TINGENE TILBAGE OG SPURGTE IGEN OM DE KUNNE SE HVAD DER VAR KOMMET TILBAGE PÅ BAKKEN. SÅ KUNNE DE FORTÆLLE MIG HVAD DET VAR JEG HAVDE LAGT TILBAGE. VED EN AF BØRNENE TOG JEG DEN MELLEM STORE STEN OG FJERNEDE OG HAN SAGDE AT DET VAR DEN MELLEM STORE STEN JEG HAVDE FJERNET... DET VAR SKI DA FLOT AT FÅ DET BEGREB I SPIL.. DET VAR EN RIGTIG GOD OPLEVELSE OG JEG AGTER AT GENTAGE DET IGEN.
DA VI SENERE VAR UDE PÅ LEGEPLADSEN FANDT JEG ET STYKKE BARK OG SPURGTE EN AF DRENGENE OM HAN KUNNE HUSKE HVAD DET HED... HAN FORKLAREDE MIG AT DET VAR DET DER SAD RUNDT OM TRÆET OG PASSEDE GODT PÅ TRÆET, ( SÅDAN HAVDE JEG FORKLARET DET)
HAN KUNNE IKKE HUSKE HVAD DET HELT HED... JEG FORTALTE HAM AT DET HED BARK.
SMTTE-MODEL
SAMMENHÆNG: MINE 18 BØRN ER I ALDEREN 3 TIL 4,9. DER ER 5 MINORITETS DANSKE BØRN SOM IKKE ER SPROGLIGT ALDERSVARENDE, JEG VIL UDFRA MIN BIOTOP ANVENDE TING FRA NATUREN I EN VELKENDT LEG SOM BØRNENE KENDER.
MÅL: AT KOBLE LÆRING OM NAVNE (SPROGLIG KOMPETENCE) PÅ TING FRA NATUREN, OG SAMTIDIG FÅ DET I SPIL PÅ EN LEGENDE MÅDE. AT STYRKE BØRNENES KONCENTRATIONSEVNE. AT VISE AT TING FRA NATUREN KAN BRUGES PÅ MANGE MÅDER.
TEGN: AT BØRNENE GERNE VIL VÆRE MED I LEGEN. MELDER BØRNENE SIG SELV TIL AT PRØVE. IDET AT DER ER STOR FORSKEL PÅ BØRNENES ALDER OG UDVIKLINGSTRIN SKAL JEG VÆRE MEGET OPMÆRKSOM PÅ OM DE HVER ISÆR MESTRE KRAVENE I LEGEN.
TILTAG: AT JEG HJÆLPER BØRNENE HVIS JEG OPLEVER AT DE IKKE KAN SE HVAD JEG HAR FJERNET OG AT JEG ER OPMÆRKSOM PÅ AT IKKE ALLE BØRN KENDER TIL DE TING VI HAR MED I LEGEN.
EVALUERING: JEG VIL TAGE BILLEDER SOM JEG VIL LIGGE PÅ FORÆLDEINTRA. JEG VIL VÆRE OPMÆRKSOM PÅ OM JEG SKAL HAVE FÆRRE/FLERE TING PÅ BAKKEN.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar